Ellen Zijm

Accordeon

Ellen Zijm

Programma

Ellen Zijm

Bij de ingang van de Joriskerk wordt u muzikaal welkom geheten met muziek van Bach door Ellen Zijm op accordeon. 

De in Amersfoort wonende Ellen Zijm (1987) begon haar studie bij Egbert Spelde, docent aan het ArtEZconservatorium te Enschede en studeerde daarna bij Stefan Hussong aan de Hochschule für Musik Würzburg, waar zij in november 2013 met een 10 afstudeerde. Als Minor studeerde zij koordirectie.

Ellen werkt in verschillende bezettingen regelmatig samen met koren, waarmee zij o.a. eigen arrangementen uitvoert van het Requiem van Fauré, het Stabat Mater van Pergolesi en het Requiem van Mozart. Ook remplaceert zij geregeld in orkesten als het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, Insomnio, HollandOpera en het Asko/Schönberg Ensemble.

Met haar duo ‘De Thuiskomst’, met Quirine van Hoek (viool), stond zij al op vele grote podia en bracht zij twee cd’s uit: ‘De Thuiskomst in the early Baroque’ en ‘TAPAS-De Thuiskomst in Spanje’.
De ongekende mogelijkheden van de combinatie saxofoon en accordeon worden door Marijke Schröer en Ellen in het duo Saxyon onderzocht. Eén van de speerpunten van dit duo is het samenwerken met componisten, wat al resulteerde in nieuwe aan dit duo opgedragen werken van o.a. Ad Wammes, Bernard van Beurden en Dolf de Kinkelder. In 2017 bracht het duo de cd ‘No Filter’ uit. Saxyon is heeft onder meer concerten gegeven op muziekfestivals in Gdansk (Polen), Bergen (Noorwegen) en Amsterdam.

Met beide duo’s is Ellen regelmatig te horen op Radio 4 in Spiegelzaal, De Muziekfabriek, Opium op 4 en NTR Podium.

Als docent en dirigent is Ellen werkzaam bij Animato in Hengelo en aan de muziekschool Oost-Gelderland. Sinds 2018 is Ellen als dirigent verbonden aan het Projectaccordeonorkest Noord-Nederland.

Voor mij is het bijzondere aan de muziek van J.S. Bach dat je er altijd in verder kunt blijven leren en je verder kunt blijven ontwikkelen. Als kind kwam ik door Bach in aanraking met de moeilijkheden van het polyfoon spelen op een instrument waarbij je je handen niet (of nauwelijks) kunt zien, gevolgd door de uitdaging van het hebben van slechts één balg, dus één ‘volume’ en hoe je daar mee om moet gaan. Maar naarmate ik meer Bach ging spelen ontdekte ik steeds meer de vele muzikale lagen in zijn muziek, waardoor je er nooit op uitgekeken raakt en het blijft verrassen en ik nog lang niet uitgeleerd ben. Hoewel het instrument accordeon pas zo’n 150 jaar na de dood van Bach is uitgevonden, denk ik dat hij het door de overlappende klavieren, de stereo-richting van het geluid en de vele bijzondere mogelijkheden een heel interessant instrument zou hebben gevonden!

www.ellenzijm.nl