Hoofdmenu

‘Boven de piano thuis hing het portret van mijn grootvader die violist was. Mijn ouders zijn muzikaal, maakten beide muziek. Op mijn derde wist ik al: ik wil ook violist worden, zegt Miriam Veeger

We praten met Miriam, die bedenker en inspirator is van twee prachtige nieuwe evenementen op de Bachdag: Duizend-en-één-Bach in de Johanneskerk, een muzikaal verhaal voor basisschoolleerlingen (en leuk voor iedereen van 0 tot 100 jaar) en Bachdadcafe in Fluor voor de leerlingen van het voortgezet onderwijs. Als je praat over inclusief muziek maken, dan moet je bij haar zijn. 

WIE BEN JE? ‘Ik ben opgeleid als klassiek violist. Maar ik ging daarbij wel een heel andere weg dan de meeste vakgenoten. Op mijn vijfde kreeg ik in Amerika les van een leerling van Suzuki (ja, die van de methode). Dat betekende dat ik pas leerde noten lezen toen ik negen jaar oud was. Ik studeerde in Amsterdam, Rotterdam en Sint Petersburg. Goed voor een loopbaan als violist. Kamermuziek stal mijn hart, ik werd primarius bij het Kandinsky-kwartet. Tegelijk ontwikkelde ik een ander deel van mijn talent. Al tijdens mijn studie ging ik lesgeven. Maar toen ik zelf kinderen kreeg sprong de vonk pas echt over. Wat een zegen dat je les mag geven aan jong talent! Daarbij ben ik zeer geïnspireerd door Coosje Wijzenbeek, die mijn kinderen les gaf’.

EEN EIGEN SCHOOL. ‘Zo besloot ik een eigen school op te richten: het VioolLab. Ik vind dat kinderen eerst gevoel voor muziek, voor toonsafstanden moeten krijgen. Dus voordat ze gaan vioolspelen moeten ze leren zingen. Daarna gaan ze klank maken met hun instrument. Ze leren vanuit het innerlijk gehoor spelen. Eerst  kinderliedjes, daarna  bouw ik geleidelijk verder aan hun muzikale repertoire . Er moet ruimte blijven om muziek te maken vanuit je innerlijk. Zoltan Kodaly, de Hongaarse componist en muziekpedagoog is daarbij mijn voorbeeld’.

LIEFDE VOOR MUZIEK. Miriam zegt: ‘Je brengt kinderen liefde voor muziek bij. Bij een concert maken kinderen muziek en horen en zien kinderen in de zaal hun leeftijdgenoten muziek maken, kan het mooier? Ik werk vanuit het gehoor van de kinderen, ze moeten eerst gevoel voor de muziek krijgen, noten lezen is ook belangrijk. De Colourstrings methode, gebaseerd op Kodaly, die ik gebruik, leert kinderen als snel op eenvoudige wijze noten lezen. Dat is heel belangrijk omdat beide hersenhelften zich dan op hetzelfde niveau ontwikkelen. Ik ben trouwens de enige gecertificeerde Colourstringsdocent in Nederland!  Voor mij is pedagoog zijn het mooiste wat er is.’

Voor de Bachdag op Acht oktober heeft Miriam twee spectaculaire evenementen voor jongeren voorbereid.

BACHDADCAFE. In Fluor in de voormalige Prodentfabriek vlak naast de binnenstad heeft ze een fantastische verbinding gelegd tussen muziek van Bach, hiphop en pop. We hoorden een stukje en dat is werkelijk uniek. Hoe kun je jongeren beter in contact met muziek brengen dan zo?

En dan DUIZEND-EN-ÉÉN-BACH In een oosterse sfeer maken kinderen kennis met muziek: Bach, Ladino en Arabische muziek mengen zich in dit bijzondere sprookje. In de Johanneskerk spelen professionele musici van het Amsterdam Andalusisch Orkest, de jonge makers strijktrio aMuse en de bekende mezzosopraan Charlotte Stoppelenburg met jong talent (tussen 5 en 15 jaar) uit de regio voor en met de aanwezige kinderen.

‘Op deze manier verbinden we cultuur en muziek. Je leert over de grens van je eigen bubble, je eigen culturele context heen kijken’.

Welkom dus op zaterdag 8 oktober 2022 in Fluor om 11 uur en in de Johanneskerk om 15.15 uur!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er speelt rond de Bachdag? Schrijf je dan in voor onze nieuwbrief! Klik hier!